czwartek, 2 maja 2013

Ważne pojęcia - KSP

W tym poście przedstawię wam ważne pojęcia dotyczące KSP. Myślę, że ułatwi to większości z was rozgrywkę.


Drag - Opór powietrza stwarzany przez daną część (praktycznie większość elementów ma opór na poziomie 0.2, tylko skrzydła mają dużo mniejszy)
Lift - Siła nośna, czyli siła unosząca dane ciało, poruszające się w gazie, np. powietrzu (tak więc siła ta nie działa w próżni)
Thrust - Siłą ciągu, która wprawia dany pojazd w ruch w określonym kierunku. Ciąg wytwarzany jest przez silniki
Solid Fuel - Paliwo stałe, po zapłonie nie ma możliwości sterowania ciągiem, ani nie ma możliwości wygaszenia odpalonego paliwa w zbiorniku. (Raz odpalony silnik na paliwo stałe, działa z maksymalnym ciągiem aż do wyczerpania się paliwa
Liquid Fuel - Paliwo ciekłe, jest to po prostu paliwo używane przez nasze rakiety
Xenon Gas - Ksenon, gaz wykorzystywany jako paliwo w silnikach jonowych, ze względu na swoje sprzyjające do tego właściwości. Mimo to, ładnie się też świeci w odpowiednim polu elektrycznym :)
Oxidizer- Utleniacz, są to związki chemiczne które podczas reakcji zmniejszają swój stopień utleniania, a zwiększają go u innych związków (czyli potocznie mówiąc jest to coś na kształt substancji zapłonowej)
Dry Mass - Masa danej części "na sucho" czyli bez żadnej załogi, paliwa itp
Total Mass - Masa całkowita, masa części wypełnionej (załogą, paliwem itd)
Prograde - Kierunek w którym obiekt (w tym przypadku nasza maszyna) porusza się aktualnie po orbicie
Retrograde - Kierunek przeciwny do kierunku, w którym porusza się dany obiekt po orbicie
Apoapsis (Ap) - Apocentrum,  punkt orbity najdalszy do środka masy (najwyższy punkt orbity)
Pereapsis (Pe) - Perycentrum, punkt orbity najbliższy do środka masy (najniższy punkt orbity)
Encounter - Spotkanie i zaczepienie się do orbity innego ciała niebieskiego.
Max. Temp. - Maksymalna temperatura, jaką zniesie dana część
Impact Tolerance - Wytrzymałość danej części na zderzenia z innymi częściami bądź gruntem
Fuel Crossfeed Capable - Możliwość przepływu paliw przez daną część
Electric Charge - Ładunek elektryczny wytwarzany przez daną część w określonym przedziale czasu
Engine Max Power - Maksymalna moc danego silnika
Engine Min Power - Minimalna moc danego silnika. (standardowo - 0, co oznacza, że istnieje możliwość całkowitego wyzerowania mocy silnika - tj. Wyłączenia go)
Isp (Specific Impulse) - Impuls właściwy, stosunek ciągu silnika, do zużywanych w celu jego wytworzenia materiałów (paliwo, utleniacz, itp.)
Isp at sea level - Impuls właściwy określony dla danego silnika na wysokości poziomu morza
Isp in vacuum - Impuls właściwy określony dla danego silnika w próżni
Thrust vectoring - Właściwość silnika, pozwalająca na kierowanie ciągu pod różnym kątem, co przydatne jest jako ster
Prograde - strona w którą porusza się statek
Retrograde - przeciwna strona do tej, w którą porusza się statek
Apoapsis (Ap) - najwyższy punkt orbity
Pereapsis (Pe) - najniższy punkt orbity
Encounter - np "Mun Encounter" oznacza przechwycenie grawitacyjne przez planetę/księżyc
Drag - opór powietrza stwarzany przez daną część (praktycznie większość elementów ma opór na poziomie 0.2, tylko skrzydła mają dużo mniejszy)
Liquid Fuel- dosłownie paliwo ciekłe, jest to po prostu paliwo używane przez nasze rakiety
Oxidizer- Utleniacz, są to związki chemiczne które podczas reakcji zmniejszają swój stopień utleniania a zwiększają go u innych związków (czyli potocznie mówiąc jest to coś na kształt substancji zapłonowej)
Dry Mass Jest to masa danej części "na sucho" czyli bez żadnej załogi, paliwa itd
Total Mass Jest to masa części wypełnionej (załogą, paliwem itd)
Electric Charge Jest to wielkość opisująca jaki dużo energi dana część generuje przez jednostke czasu (na sekunde lub na minutę)
LUB
Jest to ilość energii jaka znajduje się w części będącej akumulatorem
Engine Max Power co by tu dużo pisać jest to nic innego jak po prostu siła naszego silnika
Engine Min Power analogicznie, jest to minimalna siła naszego silnika
I teraz coś co spędza niektórym sen z powiek mianowicie specyfic impulse
Specyfic Impulse Wielkość która określa "wydajność silnika rakietowego" (obok impulsu właściwego) jest to stosunek (iloraz czyli wynik dzielenia) ilości wytworzonego ciągu "siły" do ilości zużytego palwia
Isp at sea level Jest to impuls specyficzny wytwarzany przez nasz pojazd na kerbinie i w jego atmosferze
Isp at vaccum Jest to impuls naszej rakiety w próżni (kosmosie)
Thurst vectoring Wartość mówiąca czy silnik ma możliwość wektorowania ciągu ( czyli sterowanie rakietą za pomocą silnika)
Xenon Gas Gaz używany w silnikach elektrycznych aby takowe mogły działać

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz